legislatiarutiera.ro

Acest site vine in ajutorul candidatilor privind PROBA TEORETICA

Teste si intrebari


OPRIREA VOLUNTARA - imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public pe o durata de cel mult 5 minute,peste aceasta durata imobilizarea se transforma in STATIONARE .

Intentia conducatorilor de autovehicule de a opri se semnalizeaza prin punerea in functiune a luminii intermitente a semnalizatoarelor cu cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor , inainte de efectuarea manevrei .Oprirea autovehiculelor pe partea carosabila se semnalizeaza cu lumina rosie din spate .

In localitati vehiculele oprite sau stationate voluntar pe partea carosabila , trebuie asezate cat mai aproape de marginea din dreapta a sensului de mers , paralel cu trotuarul sau axul drumului , pe un singur rand , daca printr-un mijloc de semnalizare nu se dispune altfel . Pe drumurile cu sens unic oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor sunt permise si pe partea stanga , daca ramane libera cel putin o banda de circulatie .

In afara localitatilor oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor se face in afara partii carosabile , iar atunci cand nu este posibil , cat mai aproape de marginea din dreapta drumului , paralel cu axul acestuia .

Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:
a ) in zona de actiune a indicatorului “ Oprire interzisa “ si a marcajului cu semnificatia de interzicere a opririi;
b) pe trecerile la nivel cu cale ferata curenta si la o distanta mai mica de 50 m inainte si dupa acestea
c) pe poduri , pe si sub pasaje denivelate , precum si pe viaducte ;
d) in curbe si in alte locuri cu vizibilitate redusa sub 50 m ;
e) pe trecerile pentru pietoni ori la mai putin de 25 m dupa si inainte de acestea ;
f) in intersectii , inclusiv cele cu circulatie in sens giratoriu , precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue , iar in lipsa acestora , la o distanta mai mica de 25 m de coltul intersectiei;
g) in statiile mijloacelor de transport public de persoane , precum si la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;
h) in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila , daca prin aceasta se stanjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse , precum si in dreptul marcajului continuu , in cazul in care conducatorii celorlalte vehicule care circula in acelasi sens ar fi obligati , din aceasta cauza , sa treaca peste acest marcaj;
i) in locul in care se impiedica vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
j) pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatiile “Drum ingustat” , “Prioritate pentru circulatia din sens invers” sau “Prioritate fata de circulatia din sens invers”
k) pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule , semnalizate ca atare;
l) pe platforma caii ferate industriale sau de tramvai ori la mai putin de 50 m de aceasta , daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;
m) pe partea carosabila a autostrazilor , a drumurilor expres si a celor nationale;
n) pe trotuar , daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor;
o) pe pistele pentru biciclete;
p) in locurile unde este interzisa depasirea

Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:
a) in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
b) in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia “Stationarea interzisa” si a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;
c) pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
d) in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;
e) in pante si in rampe;
f) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Stationare alternanta”, in alta zi sau perioada decat cea permisa , ori indicatorul cu semnificatia”Zona de stationare cu durata limitata” peste durata stabilita;

Se interzice oprirea sau stationarea pe trotuar. Autoritatea competenta poate permite oprirea sau stationarea , partial sau total , a unui vehicul pe trotuar cu respectarea marcajului , iar in lipsa acestuia numai daca ramane liber cel putin un culoar de minim 1 m latime inspre marginea opusa partii carosabile , pentru circulatia pietonilor. Orice vehicul care stationeaza pe timp de noapte pe partea carosabila a unui drum public , acolo unde stationarea este permisa , trebuie sa fie semnalizat cu lanterne de pozitie daca locul de stationare nu este luminat. Se interzice stationarea pe drumurile publice in timpul noptii a tractoarelor , masinilor si utilajelor agricole , remorcilor , vehiculelor cu tractiune animala ori a celor trase sau impinse cu mana.

Conducatorul care stationeaza cu autovehiculul este obligat :
- sa opreasca motorul
- sa introduca maneta intr-o treapta de viteza, ori in trapta de parcare
- sa puna in functiune dispozitivele de franare , de stationare si antifurt
- sa incuie usile

Conducatorul care stationeaza cu autovehiculul in panta sau rampa , in afara obligatiilor de stationare (mentionate mai sus ) trebuie sa blocheze rotile spre trotuar sau spre un obstacol aflat la marginea drumului.

Parcarea vehiculelor este permisa numai in locurile special destinate acestui scop , semnalizate prin indicatoare sau marcaje . In aceste locuri vehiculele vor trebui asezate unul langa altul , conducatorii lor avand obligatia sa respecte si celelalte reguli stabilite pentru stationare.



legislatie legislatie



REGULI REFERITOARE LA MANEVRE


Pentru a putea intoarce vehiculul de pe un sens de mers pe celelalt prin manevrare inainte si inapoi sau prin viraj , conducatorul acestuia este obligat sa semnalizeze si sa se asigure ca din fata , din spate sau din lateral nu circula in acel moment nici un vehicul .

Se interzice intoarcerea vehiculului :
a) in locurile in care este interzisa oprirea voluntara a vehiculelor , cu exceptia intersectiilor ;
b) in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Intoarcerea interzisa “;
c) pe marcajul pietonal;
d) in curbe si alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m ;
e) in apropierea varfurilor de rampa sau la mai putin de 50 m de o parte si de alta a acesteia ;
f) in locurile unde soliditatea drumului nu permite ;
g) pe poduri , sub poduri , in tuneluri , pe viaducte si pasaje denivelate ;
h) pe trecerile la nivel cu cale ferata sau la mai putin de 50 m de acestea ;
i) pe drumurile cu sens unic ;



Se interzice mersul inapoi cu autovehiculul :
a) in toate cazurile prevazute mai sus , cu exceptia punctului "i";
b) pe o distanta mai mare de 50 m ;
c)la iesirea din garaje , curti ori alte spatii laterale drumului .



In locurile in care mersul inapoi este permis , dar vizibilitatea in spate este impiedicata , vehiculul poate fi manevrat inapoi numai atunci cand conducatorul acestuia este dirijat de cel putin o persoana aflata in afara autovehiculului . Persoana care dirijeaza manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligata sa se asigure ca manevra se efectueaza fara a pune in pericol siguranta participantilor la trafic . Mersul inapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumina sau luminile speciale din dotare . Se recomanda dotarea autovehiculelor si cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre .

© 2007 www.legislatiarutiera.ro All Rights Reserved

JavaScript